SAAB 96 1960-1980

Saab 96 er produsert i perioden 1960–1980. SAAB 96 var en videreutvikling av SAAB 93 og hadde store likheter med forgjengeren. Forskjellen lå i den nye bakdelen med større bakrute, større bagasjerom og et større baksete som gjorde bilen til en femseter.

I 1965 ble det gjennomført en ansiktsløftning der bilen fikk en lengre front, og radiatoren ble flyttet foran motoren. Til og med modellår 1966 ble 96 levert med en tresylindret totaktsmotor som hadde mellom 38 og 42 hk. Totaktsmotoren ble etter hvert ansett som svært umoderne, noe som førte til salgskrise mot midten av 1960-tallet. Dette førte til at noen usolgte 96 av modellår 1966 ble konvertert til å få montert en firetakts V4 motor fra Ford, denne motoren ble blant annet brukt i Ford Taunus. Denne nye motoren ble standard fra modellår 1967. Saab 96 ble fortsatt ble solgt i mindre antall med totaktsmotoren fram til og med 1968. Den nye firetaktsmotoren muliggjorde salg av den populære bilen fram til og med 1980.

Da den langt mer moderne Saab 99 ble presentert i 1967 ble SAAB 96s viktighet redusert ytterligere. 96 ble likevel produsert fram til 1980, som et tillegg til den større og mer moderne Saab 99. De siste årsmodellene av 96 ble bygget i den finske byen Nystad, hvor en del av produksjonen ble flyttet allerede i 1969. Det siste året ble det produsert en jubileumsmodell i 300 eksemplarer med akvamarinblå metalliclakk, Ronal lettmetallfelger, blå plysjkledning og bakrutejalusi.


Tekniske data:

Mål:

Lengde:

 403 cm (1960–64)

418 cm (1965–75)

Bredde: 157 cm

Høyde: 147 cm

Akselavstand: 249 cm

Vekt: 873-950 kg


Motor (1960–68): tresylindret rekke totaktsmotor

Slagvolum: 841 cm³

Borr x slag: 70x73 mm

Effekt:

38 hk (1960–1964)

40 hk (1965)

42 hk (1966–1968)


Toppfart: 127 km/t

 

Motor (1967–80): firesylindret toppventilert V-motor 

Slagvolum: 1498 -1698 cm³

Borr x slag: 90x58 mm - 90x86 mm

Effekt:

62 hk (1976)

65 hk (1967–1975)

68 hk (1977–1980)

1700 S 90 hk

Toppfart:

1967-1975: 145 km/t

1976: 140 km/t

1977-1980: 154 km/t

1700 S: 160 km/t


Kraftoverføring

Langstilt motor framme, framhjulsdrift

3-trinns manuell gearkasse, med usynkronisert 1. gir, frihjul 

4-trinns manuell girkasse med synkronisering på alle gir, frihjul

Rattspak

Saxomat mot pristillegg


 

1960: 

17. februar 1960 ble Saab 96 presentert . Til forskjell fra forgjengeren 93 hadde den en ny bakpart, større motor fra SAAB 95 og et nytt instrumentpanel med liggende hastighetsmåler.

1961:

Startmotoren aktiveres med startnøkkelen.

1962: 

Saabs firetrinns gearkasse fra 95 tilbys som ekstrautstyr på enkelte markeder, men hverken i Norge eller Sverige. Sikkerhetsbelte (kun skulderbelte) i framsetene blir standard på det svenske markedet.

1963:

Forbedret varme og ventilasjon, nytt SAAB emblem i grillen,  signalhornsring i rattet, bagasjeromsbelysning.

1964:

Tokrets diagonalt bremsesystem, modifisert fordeler, nytt instrumentpanel med runde instrumenter. Reverslås som gjør at man må sette girspaken i revers for å kunne ta ut tenningsnøkkelen innføres for å forebygge biltyverier. Firetrinns girkasse er nå tilgjengelig på de fleste markeder, inkludert Norge og Sverige.

1965: 

Ny lengre front, radiator flyttes fram foran motoren, hydraulisk clutch, hengende pedaler. Motoreffekten økes til 40 hk, smalere støtfangere, nye, bredere baklykter med oransje blinklys. Til tross for at totaktsmotoren er eneste tilgjengelige alternativ, utføres det hemmelige forsøk med diverse firetaktsmotorer for å erstatte den utdaterte totaktsmotoren. Ca 200 stk. 96 totaktere fikk sin motorer erstattet med tysk Ford V4. Denne unike førserien var ment å hjelpe forhandlere med promotering, men bilene ble raskt solgt. I Norge eksisterer kun noen få eksemplarer av denne førserien, alle er registrert tidlig i september 1965.

1966:

Ny trippelforgasser øker effekten til 42 hk.  Nye hjulkapseler, bakspeil på fører og passasjerside. Firetrinns gearkasse blir standard.

1967:

V4-motoren fra Ford introduseres, men totaktaren blir igjen som et billigere alternativ. Skivebremser foran, vekselstrømsgenerator, vindusviskere med to hastigheter.

1968:

Større front- og bakrute, innebakspeilet flyttes til rutens overkant, nytt ratt. I løpet av våren 1968 avsluttes produksjonen av totaktsmotoren.

1969: 

Bremsekraftforsterker, nye rektangulære lykter, nye blinklys/parkeringslys foran, ny grill, nye hjulkapsler, gummilister på støtfangerhornene, rattstang av sikkerhetstype, forbedrede stoler med nakkestøtter som tilvalg.

1970: 

Nytt instrumentpanel, nytt ratt, lyset kobles via tenningsbryteren og redusere risikoen for utladet batteri. Nedfellbart baksete gjør bilen til en "kvartskombi". Sikkerhetsbelter i baksete blir standard på noen markeder, men ikke i Norge.

1971: 

Vindusviskere på hovedlyset, kromlistene på skjermene flyttes til bilens nedreckant.

1972: 

Nye felger, el.oppvarmet førersete, bakre sideruter med åpningsfunksjon, støtfangerhorn i sort gummi

1973: 

Halogenlys, nye hjulkapsler, nytt instrumentpanel.

1974: 

Ny grill i plast, rullebelter foran med beltepåminner på instrumentpanelet, sikkerhetsbelter bak på alle markeder. Forbedret rustbeskyttelse. Saabs motorsportsavdeling produserer en spesialserie som ble kalt Saab 96 V4 1700 S i kun 100 eksemplarer, alle med orange (indisk gul) lakkering. Denne spesialmodellen ble kun solgt i Sverige i 1974 og 1975. 1700S hadde en større motor på 1698 cc med dobbelforgasser, som ga en effekt på 90 hk. 1700S var utstyrt med detaljer fra Saab Sport&Rally-sortimentet som totoms sportseksosanlegg, svarte rallystriper på sidene, lettmetallfelger, skinnratt, turteller og et stivere karosseri.

1975: 

Forsterket girkasse, radialdekk, svarte vindusviskere, rullebelter bak. I 1975 ble det solgt en spesialserie i sølv metalic for å markere Saabs første 25 år som bilprodusent. Foruten at bilen ble utstyrt med sidestriper og 96 Silverdekal tilbød man også skinnratt og lettmetallfelger til rabattert pris. Innredningen i Silver var i begynnelsen manilabrun, men gikk i løpet av året gradevis over til løvegul.

1976: 

Bilen kalles nå 96L, med henvisning til sin "De Luxe-utrustning". Nye svenske avgasskrav reduserer motoreffekten til 62 hk. Ny forgasser med manuell choke, støtsabsorberende gummistøtfangere av samme type som på Saab 99, bredere felger, nakkestøtter foran, baksetet endres for å bli romsligere, nytt ratt, modifisert instrumentpanel, el.oppvarmet bakrute.

1977: 

Større ytre bakspeil i sort plast, mer behagelige fremseter fra Saab 99, laminert frontrute. I løpet av modellåret introduseres toportsforgassere som øker effekten til 68 hk, noe som gjør at bilen får tilnavnet V4 Super.

1978: 

Bilen kalles nå 96GL. Større blinklys/parkeringslys foran, større baklys, spoiler på bakluken. Kombimodellen opphører.

1979: 

Produksjonen flyttes til Nystad. Svart dekor rundt siderutene og mellom baklyktene. I mars 1979 innføres svart stripe nederst og små svarte hjulkapsler..

1980: 

En jubileumsmodell produseres i 300 eksemplarer med akvamarinblå metalliclakk, Ronal lettmetallfelger, blå plysjkledning og bakrutejalusi. Den siste Saab 96 (som står utstilt på Saab-museet i Trollhättan forlater Nystad den 11. januar 1980 (chassi nr. 96806002814).


Totalt ble det produsert 547 221 stykk SAAB 96, inkludert GT 750/850 og SAAB Sport/Monte Carlo.

 

 

Bilsport:

96s mest kjente rallysjåfør var Erik Carlsson som kjørte i mange internasjonale stevner . Hans mest kjente suksesser var først i RAC-rallyene 1960, 1961 og 1962, samt Monte Carlo rallyene 1962 og 1963 Det var disse suksessive seirene på toppnivå som satte Saab 96 på kartet og etablerte sitt gode rykte for pålitelighet og seighet. Carlsson konkurrerte også i East African Safari Rally . Kjente rallynavn som Simo Lampinen , Per Eklund , Pat Moss-CarlssonTom Trana , Stig Blomqvist og Carl Orrenius har også blitt koblet til Saab 96.

16. august 2011 satte en Saab 96 fra 1966 kjørt av Alex LaFortune en ny hastighetsrekord på Bonneville Salt Flats for standard produksjonsbiler med 750cc motorer med 177,21 km/t.